Friday, August 13, 2010

Pengalaman Memajak Di UNIKEB

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada anda semua.
Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak pada tahun ini 1431 Hijrah.
Semoga puasa kita pada tahun ini lebih baik dari sebelumnya dan puasa pada tahun hadapan adalah lebih baik daripada tahun ini.Insya Allah,Amin ya rabbal alamin =D

Tajuk post aku kali ni memang terrrrrrsangat (bunyikan rrrrr tu seperti iklan coca -cola) best! Hi hi hi hi...Aku dapat pengalaman mahal untuk dikongsikan kepada korang semua iaitu memajak dan menebus semula di koperasi UNIKEB. Salah satu kelebihan menyimpan emas nih ialah emas dapat pi pajak untuk mendapatkan duit. Selalunya kita dengar orang yang dok pi pajak ni ialah mereka2 yang tak berduit! Hahaha..tu persepsi orang dulu2 lar. La ni orang gi pajak adalah untuk men'top-up'kan emas diorang. Dari 10 gram kepada 100 gram...Dari 100 gram kepada berkilo2 emas tu beb! Ramai yang takut bila dengar pajak emas. Kenapa? Why? Limaza? Sebabnya,diorang risau nanti nak kena bayar balik.

Sebonarnya,memang pon kita kono bayar semula duit pinjaman tu. Yang menjadi malangnya, diorang pi pajak emas sekaligus semua!!!! Takde back-up emas lain (di tangan). Tu yang menjadi bebanan bagi mereka..Mau menagis nak membayarnya..hihi..Tu namanya memajak tanpa strategi..Tak kira la apa pun jenis korang wat samada pelaburan ke, bisnes ke dll perlu ada strateginya...Pandai atur strategi,banyaklah pulangannya..Dengan tunjuk ajar sifu Pokya, aku dengan langkah berani dan semangatnya, melakukan kes di koperasi UNIKEB. Perjalanan dari tempat tinggal aku, Puchong mau amik masa dalam 30 minit gitu. Itu kalo naik motor. Bila jumpa simpang 4 UKM, aku layan lap ke kanan dan rempit teruuuus..UNIKEB disebelah kiri. Ada sign board lagi.

Motor ku parking dengan back reverse supaya senang nak lari kalo kena kejo..hihi..Sebelah motor aku tu ada naked bike siot! Motor idaman kalbuku, Kawasaki er6-n.Insya Allah, ada rezeki lebih apa salahnya nak memilikinya...Dalam tu macam2 adoo!! Ada Bank Rakyat, Bank Muamalat, CIMB Bank, Bank Simpanan Nasional dll.

Pintu masuk UNIKEB

Bukti surat pajak dari UNIKEB


Surat pajak pandangan belakang


Resit untuk proses dan pendaftaran


Duit hasil dari pajakan di koperasi UNIKEB $$$


Dengan duit pajak + duit simpanan aku sikit,dapat beli gelang emas 999 seberat 20 gram daripada abang Zakaria Ismail =)

Alhamdulillah,aku bersyukur kepada Allah s.w.t kerana dipermudahkan urusan memajak atau rempit di koperasi UNIKEB,Bangi.Boleh tahan jugak jauhnya.Aku rempitkan syiling 1 Dinar Public Dinar x2 keping dan 5 Dinar Public Dinar x1 keping Kesemuanya 7 Dinar. Aku beli barang kemas dengan sebab :

1)Barang kemas mudah dirempitkan di bank-bank yang menawarkan Ar-Rahnu seperti di Bank Rakyat, Agro Bank, Bank Islam dll. Lagi-lagi kalau korang nak tambahkan stok emas baru.

2)Barang kemas mempunyai auranya yang tersendiri. Kaum hawa sukakan barang kemas kerana mempunyai design yang cantik.Ianya lebih tertarik jika dibandingkan dengan syiling dan bar emas.

3)Tempat untuk rempit barang kemas adalah banyak jika dibandingkan dengan syiling dan bar emas. Syiling Dinar hanya boleh dirempitkan di koperasi UNIKEB dan Agro Bank,Nilai. Manakala bar emas pula di Agro Bank, Nilai.Jauh tu lagi-lagi aku yang duduk Puchong nih.

4)Jimat minyak oo.Aku naik motor pun da rasa banyak. Apatah lagi kalau naik kereta.Tak campur kos Tahan Orang Lalu a.k.a TOL lagi.hehehe..









2 comments:

  1. Hmm..menarik! Blog yang semakin matang disamping informasi yang padat!

    ReplyDelete
  2. Thank you abang cah! Apis nak orang baca secara santai dan sempoi..hihihi

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...